torsdag 1 oktober 2009

Torsdag

Inget sensationellt att berätta idag. En ganska vanlig dag på Lilleberga. Matlagning, städning, kaffekokande... En stadsresa som resulterade i hyllor till lekrummet. Hyllorna är nästan färdigmonterade men placeringen är ännu lite oklar.

W fortsätter att trotsa ganska vilt och protesterar ofta ganska mycket vid måltider och medicintagning. Det är väl dels en reaktion på operationen och dels uppmärksamhetssökande, för han vet att vi blir arga och mer eller mindre tvingar honom att ta medicin och äta. Det stående uttrycket då det närmar sig mat eller medicin är: "W böri vaa tröitto." För på sjukhuset lät de honom oftast sova då han sov så då slapp han undan lite tråkigheter. Han är ganska slipad hela W.

Den fettfria dieten, eller kanske fettfattig är mera korrekt, är ganska lätt att följa egentligen. Mera "rena" produkter och lite annorlunda mat än annars, men troligen är det bara hälsosamt. Lite tveksam är jag nog att använda minilätta på smörgåsarna åt W, men det är ju bara tillfälligt. Idag har jag bakat en rulltårta, vilket verkar vara det enda bakverket förutom sockerkaka som inte innehåller smör eller margarin. Lite fusk är det ju, eftersom det innehåller ägg men dietisten sa att det inte är så farligt med gulan ändå, för det är så pass lite fett och så liten mängd.

Idag var även jag till butiken för veckans matinköp. Det tog längre än vanligt, för jag läste innehållsförteckningen på ganska många produkter. Hittade inget bröd förutom rågbröd som inte innehöll matfett, inga kex överhuvudtaget, eller maränger innehåller inte fett, men jag tvivlar på att W skulle äta dem. Verkar som vätskedrivande medicinen gör sitt, för W är mera saltsnål och föredrog salta pinnar framom hallonsorbet och rulltårtan. Bra så.

Igen är det natt här på Lilleberga och ändå sitter jag här...

1 kommentar:

Anonym sa...

men va skönt de måste vara att ha en vanlig dag?:) -Malin-